Zuiver - Een toonaangevend NL interieurmerk

Zuiver - Een toonaangevend NL interieurmerk

Inhoudsopgave:

- Van Funiture naar Zuiver
- Het ontstaan van Zuiver als interieurlabel
- Nieuwe showroom Zuiver
- De ontwerpers van Zuiver
- Ontwerpwedstrijd jonge designers

- Het restaurant van Zuiver
- Welke stijlen heeft Zuiver ontwikkeld?
- Wat is het karakter van interieurlabel Zuiver?
- Kleurgebruik van Zuiver
- Verlichting van Zuiver

- Woonaccessoires van Zuiver
- Het verhaal van de vaas Reina
- Trends bij Zuiver
- Terrazzo komt weer terug
- Wat is het karakter van Dutch Bone?

- Wat is de White Label collectie?
- Bold Monkey, de grote verrassing!
- Bezoeken showroom Zuiver
- Merkpagina Zuiver


Van Funiture naar Zuiver

De meeste interieurliefhebbers kennen het merk Zuiver tegenwoordig. Voor mij is Zuiver een toonaangevende ontwikkelaar en leverancier van eigentijdse meubelen en ik volg ze dan ook vanaf het begin.
De eerste keer dat ik in aanraking kwam met het interieurlabel Zuiver was ongeveer in 2010 op de meubelbeurs in Nieuwegein bij Utrecht. Ze hadden daar een piepkleine stand en noemden zichzelf Funiture, dus meubels om plezier van te hebben. Ik kon gelijk al zien dat Caroline van Velze en haar partners Jaap, Richard en Arjen een aantrekkelijke eigentijdse smaak hadden. Vanaf het allereerste begin zijn wij de meubels van Funiture gaan verkopen in onze webshop www.meubelen-online.nl en in onze showroom in Leeuwarden.
Lag in het begin de nadruk op goedkoop, het was immers midden in de crisistijd, inmiddels gaat het meer om originele eigentijdse meubelen waar de klasse van af straalt. Zuiver is niet meer het goedkope merk uit de begintijd maar het is zeker betaalbaar design. 

Het ontstaan van Zuiver als interieurlabel

Al vrij snel is toen het merk Zuiver ontstaan. Aanvankelijk waren kantoor, showroom en magazijn ondergebracht in een pand in Westzaan bij Amsterdam. Zuiver groeide snel als bedrijf en al snel moest er een oplossing worden gevonden voor de logistiek. De ontvangst, de opslag en het uitleveren van de goederen werd uitbesteeed aan de logistieke partner Fiege, die daarmee een grote klant binnenhaalde. 
Inmiddels waren de meubelen van Zuiver terecht gekomen bij veel interieurwinkels en webshops in Nederland en begon het buitenland te lonken. De meubelen en accessoires van Zuiver worden nu verkocht in meer dan 60 landen. Ik sprak de exportmanager Claudia van Zuiver en zij vertelde dat ook voor het buitenland de logistiek vanuit Nederland plaatsvindt.
Omdat de meubelen van Zuiver wat betreft design en kwaliteit van de materialen een bepaald niveau hebben heeft het merk Zuiver een prijsbeleid vastgesteld waar alle dealers zich aan dienen te houden. En ik moet zeggen dat het erg knap is dat ze dat is gelukt want er wordt natuurlijk veel gestunt met prijzen. Zo niet met de prijzen van Zuiver, afgezien van een enkele actie zo nu en dan, het prijsniveau is zeer redelijk en uitermate stabiel.

Nieuwe showroom Zuiver



De aanleiding van deze interieur blogpost over Zuiver is dat zij op 17 juni 2019 een nieuwe showroom hebben geopend in Zaanstad. Vlak naast de oude showroom en fantastisch gelegen aan het kanaal heeft Zuiver een prachtig design pand neer laten zetten. Ze zijn een paar jaar bezig geweest met dit project en het is fantastisch geworden. Ik ga je hier verschillende foto's laten zien, ben benieuwd hoe je het vindt? In het gebouw zie je bovenin de vorm van een huis.

De ontwerpers van Zuiver

De collectie van de meubelen van Zuiver wordt gedeeltelijk ontwikkeld door het aanpassen en een nieuwe twist geven aan bestaande ontwerpen. Zo Hebben zij de eetkamerstoel Ridge ontwikkeld, een buisframe stoel van Marcel Breuer uit de jaren '20 van de vorige eeuw. De twist van Zuiver was het gebruik van frisse kleuren ribstof. En uiteindelijk hebben ze een barkruk variant ontwikkeld. Maar er kwamen steeds meer nieuwe ontwerpen bij in de collectie, getekend door zowel de eigenaars zelf als jonge beginnende ontwerpers.

Ontwerpwedstrijd jonge designers

Zuiver schrijft regelmatig een wedstrijd uit waar jonge ontwerpers de kans krijgen nieuwe modellen te ontwerpen voor het interieur label. Zo heeft het APE design team inmidels een vaste plek verworven bij Zuiver. Alle ontwerpers hebben een eigen atelier maar het leuke is dat Zuiver in de nieuwe showroom ook een ruimte heeft ingericht waar verschillende ontwerpers nieuwe producten kunnen ontwikkelen. Ik geef je hierbij ook een kijkje achter de schermen in dit LAB van Zuiver.
Op deze manier ontstaat er een heel netwerk van jonge ontwerpers die verbonden en loyaal zijn aan het merk.

Het restaurant van Zuiver

Een van de grote wensen van de CEO van Zuiver Caroline van Velze was een eigen restaurant bij de showroom. En dat is prachtig gelukt op de 3e en bovenste etage. Het restaurant is ingericht in de kleuren van de showroom, een strakke grijze betonvloer met hier en daar een luxe vloerkleed. Zwarte tafels met metalen voet en houten bladen met hout reliëf, hoge en lage modellen gecombineerd. Zitplaatsen bestaan uit kleine eetkamerstoelen en bijpassende barkrukken. Bij de lange tafels de werkelijk prachtige eetkamerstoelen Mia in donkergroen. De warme toon wordt gezet door accenten van bruin hout waaronder een hele wand met verticale schroten op een zwarte achtergrond. Uiteraard komen ook alle lampen uit de collectie van Zuiver zelf. 
Het restaurant van Zuiver heeft veel glas in zwarte kozijnen en daardoor een mooie lichtinval en een prachtig buitenterras met veel bomen in potten en een geweldig uitzicht over het kanaal met zeeschepen. Het mondiale karakter wordt nog versterkt door de verkeersvliegtuigen die je in de verte ziet op weg naar Schiphol. 
Ik kan me voorstellen dat de inmiddels ongeveer 75 personeelsleden van Zuiver ook heel blij zijn met het restaurant en zij zullen daar menige interieurverkoper uit binnen en buitenland gaan ontvangen. 

Welke stijlen heeft Zuiver ontwikkeld?

Inmiddels heeft Zuiver de collectie opgesplitst in een aantal verschillende merken:
- Zuiver
- Dutch Bone
- White label
- Bold Monkey
Omdat we in een tijd leven waarin mensen zich graag individueel onderscheiden zie je dat er ook steeds meer interieurstijlen ontstaan. En het is prima om dingen met elkaar te combineren want het gaat allemaal om het gevoel wat je krijgt in je eigen interieur. Ik vind het leuk om je wat meer te vertellen over de verschillende stijlen van Zuiver.


 

Wat is het karakter van het interieurlabel Zuiver?

Om te beginnen de stijl en sfeer van Zuiver zelf. Caroline houdt van zachte en lichte kleuren, sober licht grijs gecombineerd met een beetje pastel. Zo zie je vaak grijze stoffen banken met een enigzins sober vloerkleed met rustige patronen. Het is prachtig om het grijs te combineren met blank houten meubelen. Zo ben ik zelf nogal gecharmeerd van de collectie Barbier, blank houten meubelen met een rolluik deur. Meubelen-Online heeft dan ook de TV-tafel Barbier, de bijpassende buffetkast, het bureau en de wandtafel in de webshop. 
De rolluikmeubelen uit de collectie Barbier zijn geïnspireerd op de "Amsterdammertjes" van Pastoe uit de jaren '90. Ook ik zelf heb in die tijd verschillende rolluikmeubelen ontworpen voor een aantal meubelfabrieken. Leuk dat deze vormgeving weer terug is gekomen.

Kleurgebruik van Zuiver

Bij deze lichte en sobere kleuren gebruikt Zuiver ook regelmatig een wat meer uitgesproken behang met een groot floraal patroon. Of een bank in turqoise blauw. Of een hele wand gekleurd in zalmkleur met patina effect. Altijd is er weer die onverwachtse twist van Zuiver waardoor je zegt: "Ja dat wil ik ook!".

Verlichting van Zuiver

Een niet meer weg te denken onderdeel van de collectie van Zuiver is de verlichting. Bijna alle lampen zijn ontwerpen van de mensen van Zuiver zelf. Vaak moet je even wennen aan de nieuwe vormen lampen die je ziet maar ze hebben allemaal een verhaal aan je te vertellen.

Woonaccessoires van Zuiver

Zuiver heeft daarbij een kleine maar originele collectie woonaccessoires bestaande uit kandelaars, kleine bakjes, muurplanken, klokken, spiegels en kussens.

Het verhaal van de vaas Reina

Speciale aandacht vraag ik even voor de vaas Reina, dat is een verhaal apart. Reina is de moeder van Caroline van Velze, de CEO van Zuiver. En Reina verzorgt al vele jaren de boeketten met bloemen in de showroom en op de beurzen. Zij heeft een leuke stijl van bloemschikken, met veel gevoel voor vorm en kleur. Het zijn meest asymmetrische boeketten met veel tegenstellingen die momenteel actueel zijn. En Reina is geëerd met een eigen vaas. Sommige mensen krijgen een tulp naar zich vernoemd maar Reina een vaas. En wel een hele mooie vaas met ingebouwde verlichting. Ik laat je de vaas hierbij zien en als je wilt kun je hem kopen. Zonder bloemen, die moet je er zelf inzetten. Reina is best wel een grote vaas, je ziet hem hier staan op een eethoek, maar op een grote bijzettafel komt hij ook goed tot zijn recht.

Trends bij Zuiver

Caroline van Velze laat zich inspireren over de hele wereld. Zo bezoekt zij altijd de enorme internationale meubelbeurs in Milaan. Wanneer zij daar nieuwe vormen, kleuren en materialen ziet die zich herhalen bij meerdere designers dan is ze er onmiddelijk op gespitst dat dit een nieuwe trend zou kunnen worden.
Maar evengoed kan Caroline zich laten inspireren door een stapel oude deuren die ze ziet staan bij een bezoek aan India. Of door een restaurant met een hippy-achtige sfeer op Ibiza.
In haar werk voor Zuiver zie ik dat er heel voorzichtig wat ruimte begint te komen voor wat drukkere patronen voor behang en meubelstoffen. Uiteraard heel selectief en bescheiden toegepast. Verder zie ik als trend dat de kleur geel in opkomst is. Zowel in meubelstoffen als als voor goudkleurige verlichting. 
En uiteraard is Zuiver altijd de eerste met nieuwe technische ontwikkelingen op het gebied van LED verlichting.
Voor 2019 is Caroline van Velze zoals velen onder ons geïnspireerd door de natuur, zij noemt het "Reflecting nature" en zegt daarover: " Voor mij betekent de reflecterende natuur een eerbetoon aan de kleuren en materialen die in de natuur worden gevonden. Voor 2019 omarmt Zuiver kleuren als zalmroze, woestijngeel, zilvergrijs, mintgroen, bruine tinten als klei, het beige van een zandstrand en het heldere lichtblauw van een zonnige vroege ochtend." 

Terrazzo komt weer terug

Zuiver geeft een voorzet met de nieuwe bijzettafels Luigi. Terrazzo is een inlegtechniek met kleine gekleurde steen waarmee vloeren en tafelbladen worden gemaakt. Het is een ambachtelijk proces en een meubel van Terrazzo is dan ook kostbaar. 
De nieuwe collectie Luigi heeft bladen gemaakt van een spekgladde Terrazzo steen met poten van metaal in goudkleur.
Caroline van Velze vertelt over Luigi:
"Eén van onze voorouders kwam, bijna een eeuw geleden, vanuit Italië naar Nederland met een speciale ambacht: terrazzo maken. Deze Italiaanse uitvinding is minstens 500 jaar oud en ontdekt als oplossing om restjes marmer te gebruiken. De kleine stenen werden gemengd met beton of klei en gebruikt als terrasvloeren (vandaar de naam). Terrazzo werd uiteindelijk zelfs nog populairder dan marmeren vloeren! Bij Zuiver houden we ervan om oude technieken opnieuw te gebruiken. Dus besloten we om terrazzo in tafelbladen te gebruiken. Dit is bijzettafel Luigi. Sterk, stevig, compact van formaat en, ja, genoemd naar die voorouder".

Wat is het karakter van Dutch Bone?

Bij de collectie Dutch Bone worden er veel donkere kleuren toegepast. De stijl is een combinatie van industriële vormgeving en warme donker gekleurde meubelstoffen. Op de bijgaande foto's zie je gelijk dat Dutch Bone een hele andere sfeer heeft dan Zuiver. Daarom wordt deze collectie Dutch Bone vaak in andere winkels als totaalconcept verkocht dan de meubelen Van Zuiver. 
Veel tafels en kasten in de collectie Dutch Bone zijn gemaakt van zwarte metalen buizen ingevuld met houten bladen, hetzij in donkerbruin of in zwart. De woonaccessoires zoals fotolijstjes, kussens, spiegels en wandrekjes zijn vaak een beetje "van vroeger" en maken de sfeer helemaal af. 
De sfeer van Dutch bone zou ik omschrijven als een mix van industriële vormgeving met warme veloursstoffen in donkergroen, oranje en goudgeel. 

Wat is de White label collectie?

De White label collectie bestond aanvankelijk uit de meer goedkope design meubelen die in China en dergeljke werden geproduceerd. Maar in de loop der tijd kwamen er steeds meer eigen ontwerpen bij. De collectie White label wordt ook in veel interieur winkels verkocht waarbij de winkelier zijn eigen namen geeft aan de meubelen en zijn eigen branding kan ontwikkelen. De meubelen en accessoires uit de collectie White label zijn betaalbaar en toch origineel en van goede kwaliteit. Je zou het een "instap-collectie" kunnen noemen voor jonge mensen die hun eerste stappen zetten in hun eigen design interieur.
Meubelen-Online heeft in de webshop en in de showroom een combinatie van de meubelen van het merk Zuiver en de collectie White label. 
Een erg leuk bankje met bijpassende stoel en voetenbank vind ik bijvoorbeeld de collectie Bollo, zie foto.


 

Bold Monkey, de grote verrassing!

Bij de opening van de nieuwe showroom van Zuiver was Bold Monkey de grote verrassing. Ik heb Caroline van Velze daar de laatste tijd helemaal niet over gehoord en het blijkt dat het nieuwe interieurmerk Bold Monkey in het diepste geheim is ontwikkeld. 
"Dress to impress" is het karakter van de nieuwe collectie, de meubelen en accessoires zijn ontworpen voor mensen die een onuitwisbare indruk willen maken op hun vrienden. Om een meubelstuk van Bold Monkey in je interieur kun je niet heen. Ik zag kleine bankjes met goudkleurige velours stoffen afgewerkt met koperen knopen en franjes. Fauteuils met kekke vormen bekleed met felgekleurde moderne velours stoffen. Ik zag een vloerkleed waar je in bloemen leek te verdrinken. Kleine buldogs en kraaien met felle lampjes in de ogen. Of een enorme goudkleurige krokodil nonchalant gelegen op de vloer. 
De collectie Bold Monkey bestaat op dit moment uit ongeveer 40 items en daar zullen en de loop der tijd nog vele bij komen.

Bezoeken showroom Zuiver

Als je een echte fan bent van Zuiver en als je op het punt staat om een aantal meubelen aan te schaffen dan kun je een bezoek brengen aan de showroom van Zuiver in Westzaan. Je kunt je hiervoor aanmelden op onze pagina Contact. In overleg maken wij dan een afspraak met Zuiver en ik zal je een rondleiding geven in de grote showroom. 

Voor vragen over de collectie meubelen en accessoires van Zuiver kun je bellen met Meubelen-Online +31(0)58-2152877

Meer wooninspiratie?

Meld je aan voor de mailing en ontvang gelijk GRATIS de Wooinspiratiegids vol met leuke links en tips&tricks voor het maken van jouw eigentijdse droominterieur.

Merkpagina Zuiver

Bekijk hier de speciale merkpagina van Zuiver met alle artikelen in onze collectie. Je ziet hier ook de korte introductievideo van het merk Zuiver.

* LEES OOK ons blog "Hoe kies je een geschikte eethoek?". met veel info en handige tips.
 
  Dick Mirck     17-06-2019 18:46     Reacties ( 0 )
Reacties (0)

Geen reacties gevonden.